EU: NOVI BEZBEDNOSNI SISTEMI U VOZILIMA OBAVEZNI OD 2022
03.04.2019Institucije EU su postigle preliminarni politički dogovor: sva vozila koja ulaze na evropsko tržište od 2022. pa nadalje, moraju biti opremljena čitavim nizom naprednih bezbednosnih funkcija da bi se zaštitili putnici, pešaci i biciklisti. Politički dogovor koji su postigli Evropski parlament, Veće i Komisija u takozvanim trilogijskim pregovorima sada treba formalno da bude odobreno od strane Evropskog parlamenta i Veća. Nove bezbednosne funkcije će biti obavezne od 2022, sa izuzetkom „direktne vidljivosti“ za kamione i autobuse čija primena je pomerena.
Veruje se da će nove tehnologije pomoći u smanjenju broja saobraćajnih nezgoda sa smrtnim ishodom i/ili ozbiljnim povredama, od kojih 90% nastaje zbog ljudske greške. U maju 2018. godine, Evropska komisija je predložila da određene mere bezbednosti vozila postanu obavezne. Mnoge od novih funkcija već postoje, posebno u vozilima više klase. Sada se nivo bezbednosti podiže na svim nivoima i utire put za automatizovanu mobilnost budućnosti – sve veći stepen automatizacije nudi značajan potencijal za kompenzaciju ljudskih grešaka. Evropska komisija očekuje da će predložene mere pomoći u spašavanju više od 25.000 ljudskih života i sprečiti najmanje 140.000 ozbiljnih povreda do 2038. godine. To će doprineti dugoročnom cilju EU da se broj poginulih i ozbiljno povređenih svede na nulu do 2050. godine (“Vision Zero”).
Nove obavezne bezbednosne funkcije obuhvataju:
· Za automobile, kombije, kamione i autobuse: sistem upozorenja koji otkriva pospanost i ometanje vozača (npr. korišćenje pametnog telefona tokom vožnje), sistem za inteligentno upravljanje brzinom kretanja vozila, sistem za vožnju unazad uz pomoć kamere ili senzora i snimanje podataka u slučaju nezgode („crna kutija“);
· Za automobile i kombije: sistem za upozoravanje o napuštanju saobraćajne trake, sistem za kočenje u slučaju opasnosti i poboljšane sigurnosne pojaseve koji bolje funkcionišu u slučaju sudara;
· Za kamione i autobuse: specifični zahtevi za poboljšanje „direktne vidljivosti“ vozača autobusa i kamiona i eliminisanje „mrtvih uglova“, kao i sistemi na prednjoj i bočnoj strani vozila za otkrivanje i signaliziranje ugroženih učesnika u saobraćaju, posebno kada vozilo skreće.
***
Kabina sa „direktnom vidljivošću“ minimizira oblast koju vozač kamiona, bez ogledala ili kamere, ne vidi. Sada je ta zona prilično velika zbog položaja vozačkog mesta. S obzirom da će kabine biti 80 ili 90 cm duže, vozačeva pozicija će biti spuštena i moći će se koristiti panoramsko vetrobransko staklo. Dimenzije zona koje vozač mora da vidi biće određene od strane UNECE. Rok za podnošenje novih odobrenja je određen za septembar 2025. godine, a od septembra 2028. prodaja kabina koje nisu proizvedene u skladu sa principom „direktne vidljivosti“ biće zabranjena u Evropi.
Izvor: ttm.nl, transportmedia.be